Laboratorium Dramatu zaprasza w ramach cyklu Stwarzanie Światów, czyli walka z lękiem na czytanie dramatu Anny Świrszczyńskiej p.t. Orfeusz w reżyserii Aldony Figury.
Czytanie odbędzie się 8 pażdzierniak 2007 o godz. 19.00 na Scenie Laboratorium Dramatu przy ul. Olesińskiej 21.
Rozmowę o dramacie poprowadzi teatrolog dr Jagoda Hernik Spalińska.
W czytaniu udział wezmą:
Eurydyka; Agata Wątróbska
Orfeusz; Oskar Hamerski
Persefona; Teresa Budzisz-Krzyżanowska
Pluto i Stary Marynarz; Zdzisław Wardejn
Hermes i Grek I; Mariusz Drężek
Grek II; Wojciech Chorąży
Aglae; Aleksandra Popławska
Oberżysta i Cerber; Michał Piela
Orfeusz to historia o greckim filozofie-nauczycielu, którego młoda żona nagle umiera. Orfeusz schodzi do Hadesu by wybłagać u bogów zwrócenie mu żony. Eurydyka jednak już nie chce wracać do Orfeusza, który poddaje się wtedy przepowiedni, według której mają go rozszarpać oszalałe kobiety. Dramat napisany został zgodnie z rozwiniętym w latach 20. i 30. nurtem francuskiego teatru XX-wiecznego symbolizmu, wywiedzionego z mitologii greckiej i chrześcijańskiej, którego głównym przedstawicielem był Paul Claudel. Dramaty te umieszczały bohaterów mitycznych w rzeczywistości XX-wiecznej. Świrszczyńska przyjmuje styl tego dramatu, by przedstawić własną interpretację mitu o Orfeuszu, wykorzystanego tutaj jako pretekst do rozważań o wolności człowieka w obliczu śmierci (tekst powstawał częściowo podczas wojny) i o relacji kobieta – mężczyzna, która zawsze Świrszczyńską fascynowała.
Sztuka, napisana początkowo jako słuchowisko radiowe („Śmierć Orfeusza” 1938) i podczas wojny przedstawiona w podziemnym konkursie dramaturgicznym (1943), gdzie uzyskał II miejsce, miała prapremierę w 1946 w reż. Wilama Horzycy w Toruniu w Teatrze Ziemi Pomorskiej. Później nie grana.
Cykl Stwarzanie światów czyli Walka z lękiem to próba powrotu do tych polskich dramatów, które zostały napisane w poprzednim wieku, a z jakichś różnych w każdym przypadku względów, nie były często po 1945 wystawiane i przez to nie przedarły się do szerszej świadomości. Tymczasem każdy z nich niesie ważne przesłanie i jest ciekawy dramaturgicznie. Począwszy od lat 20. - kiedy powstała pierwsza sztuka z cyklu, poprzez lata 40. - czas powstania Orfeusza z którego strawestowany cytat częściowo określa cykl,poprzez Zegary napisane w latach 60. - autorom towarzyszy poczucie lęku i niepewności, te uczucia tak charakterystyczne dla XX wieku. Z drugiej strony dramat ten pokazuje, że sztuka lękowi się nie poddaje i spełnia swoje główne posłannictwo czyli Stwarzanie światów Tytuł został zaczerpnięty z Teatru osobnego Mirona Białoszewskiego, który jest jednym najbardziej oryginalnych zjawisk w polskiej dramaturgii powojennej.
Prezentację obu cykli łączy wspólny cel: zwrócenie uwagi reżyserów,dramaturgów, aktorów, krytyków ludzi teatru na zapomniane, wartościowe teksty oraz zaprezentowanie nowych. Wszystkie one bowiem mają tę wspólną cechę, że w centrum swego zainteresowania stawiają człowieka i podstawowe problemy, które on wciąż na nowo rozstrzyga.
Program czytań jest też etapem wstępnym warsztatów dramaturgicznych w Laboratorium Dramatu.
Czytania będą odbywały się według ustalonej formuły. Zawsze w poniedziałek, o godz. 19.00 rozpoczynają się krótkim wstępem dotyczącym sztuki i autora.
Po tym wprowadzeniu aktorzy czytają pełny tekst sztuki. Po czytaniu następuje piętnastominutowa przerwa, a następnie dyskusja ze specjalnie do każdej sztuki zaproszonym moderatorem.
Zapraszamy!
Info www.tat.pl